Call centrum
02 4445 7777
PO-PIA: 9:00-17:00, SO-NE: zatvorené

Slovenské stíhačky sprevádzali lietadlo Qatar Airways

27.10.2011
« späť
stihacka---kupena.jpg

V sobotu 22. októbra 2011 vyleteli z leteckej základni v Sliači dve vojenské stíhačky MiG-29, aby preverili dôvod nekomunikácie dopravného lietadla letiaceho z Londýna do katarskej Dauhy.

Stíhačky MiG-29 sú zaradené do pohotovostného systému Severoatlantickej aliancie NATINADS. Po tom, čo Airbus A330 spoločnosti Qatar Airways stratil kontakt s riadiacou vežou nad naším územím, dostala pohotovostná zmena rozkaz na ostrý vzlet, aby preverila, čo bolo dôvodom nekomunikácie Airbusu s vežou a preverili či nejde únos teroristov.

Piloti špeciálnym približovacím manévrom nadviazali vizuálny kontakt s pilotom dopravného lietadla, ktorý znakovou rečou oznámil, že bezpečnosť cestujúcich nie je ohrozená. Stíhačky následne sprevádzali Airbus k maďarským vzdušným hraniciam a a odovzdali ho do zodpovednosti maďarským kolegom, ktorí sú tiež zapojení do programu NATO – NATINADS.

Príčinou nekomunikácie Airbusu s riadiacou vežou bola porucha rádiovej stanice lietadla.

V súvislosti s touto udalosťou sa však v médiách počas pondelka objavili správy, že stíhačky sa počas stúpania k Airbusu mali stretnúť s Boeingom 747 – 200, ktorý patrí americkej armáde a smeroval z Kuvajtu do nemeckej vojenskej základne v Ramsteine, stroj mal buď prevážať materiál alebo vojakov. Podľa niektorých vyjadrení došlo k vážnemu porušeniu  bezpečnostných pravidiel, pretože stíhačky sa dostali do nebezpečnej blízkosti k Boeingu, ktorý v tom čase prelietal naším vzdušným priestorom.

Na základe týchto zavádzajúcich informácii usporiadal minister obrany Ľubomír Galko v pondelok 24. októbra v popoludňajších hodinách tlačovú konferenciu, na ktorej sa vyjadril, že nadzvukové lietadlá MiG- 29 sprevádzajúce katarské lietadlo neohrozili cestujúcich žiadneho iného letu.

Vzdialenosť slovenských stíhačiek od amerického Boeingu bola podľa Galka 9 km rozstup a 300 m výška, teda išlo len o znížený rozstup oproti štandardu, ale tento postup bol riadený a vedomý, čo potvrdila aj náčelník štábu strategického plánovania Generálneho štátu slovenskej armády Ľubomír Svoboda.

Ľubomír Galko teda celú kauzu uzatvoril tým, že predpisy boli dodržané a nikto nebol pri menévri ohrozený.


Podobné články


© 1998-2016. Všetky práva vyhradené.          Všeobecné obchodné podmienky  |  Ochrana údajov  |  Kontakt

IATA accredited agent