Dopyt po nových lietadlách neustále rastie
Podľa posledných analýz najväčšieho výrobcu lietadiel v Európe - Airbusu sa počet lietadiel jednotlivých aerolínií zvýši o 27 800 nových strojov. Teda celkový počet presiahne viac než dvojnásobne súčasný stav.
Dôvodov rastu je hneď niekoľko. Jedným je zvyšujúci sa počet nadpriemerne zárobkových osôb v krajinách s rozvíjajúcou sa ekonomikou, druhým je neustále zvyšujúci záujem o ekologické stroje najmä v Severnej Amerike a Európe, no a nezanedbateľným je čoraz väčšia expanzia nízkonákladových prepravcov a zvyšovanie počtu veľkých miest.
Airbus predpokladá, že do roku 2030 budeme potrebovať približne 27 800 nových lietadiel v hodnote 3,5 bilióna USD. Tu treba podotknúť, že od decembra 2010 sa zvýšili očakávané prognózy, pretože vtedy Airbus počítal s 26 000 novými strojmi.
Z celkového počtu očakávaných nových lietadiel asi tretina vystrieda svojich starších predchodcov. Svetová flotila „vlastní“ v súčasnosti asi 15 000 lietadiel a o dvadsať rokov sa teda viac než zdvojnásobí na 31 500 strojov.
Najväčší dopyt po lietadlách sa očakáva v Ázii, a to predovšetkým na vnútroštátnych letoch v Indii a Číne. V súvislosti s leteckou dopravou v Ázii sme vás však nedávno informovali o inom probléme – o nedostatku pilotov. O túto profesiu je totiž v tejto krajine čoraz menší záujem.
O tom, že dopyt po lietadlách naozaj neustále rastie potvrdila aj objednávka leteckej spoločnosti Air France – KLM, ktorá zahŕňa 50 nových transatlantických lietadiel v hodnote 12 miliárd USD. Air France – KLM pritom svoju objednávku rozdelil pekne „fifty-fifty“ medzi dvoch najväčších rivalov – americký Boeing a európsky Airbus a ignorovala pri tom výzvy francúzskych politikov, aby lietadlá objednávala výhradne od európskeho výrobcu. O tom, že si svojím konaním narušila dobré vzťahy s Airbusom svedčí i to, že zástupcovia tohto výrobcu sa nezúčastnili tlačovej konferencie, na ktorej svoje zámery Air France- KLM predniesli širokej verejnosti.
Táto letecká spoločnosť má teda záujem o Boeing typu 787 Dremaliner a Airbus A350. Touto kúpou s rozširovaním flotily vraj nekončí, analytici predpokladajú, že objednávka sa vyšplhá na celkový počet 110 lietadiel.
Americký Boeing čaká v blízkej budúcnosti aj odovzdanie úsporného stroja Dreamliner japonskej leteckej spoločnosti All Nippon Airways. S výrobou sa pár rokov oneskoril, pretože zvolil výmenu hliníkových komponentov za také, ktoré sú vyrobené z uhlíkových vláken. Konkurenčný rival Airbus chce odovzdať svoj stroj typu A350 zákazníkovi v prvej polovici tejto dekády.
Konkurenčný boj medzi dvoma najväčšími rivalmi však prispieva k neustálemu zdokonaľovaniu a vylepšovaniu technológií a k väčšiemu komfortu cestujúcich.
Pokiaľ budú títo dvaja výrobcovia súperiť, „ustrnutie“ vo výrobe lietadiel určite nehrozí.
- 31.05.2011
- Príručná batožina – čo do nej zbaliť?
- 292132 prečítaní
- 22.05.2014
- Viete, aké rozmery má mať vaša batožina? ...
- 155714 prečítaní
- 18.02.2015
- Zistite koľko „proviantu“ a exotického taba ...
- 127811 prečítaní
- 16.07.2010
- Ryanair a jeho postup na online check-in ...
- 78000 prečítaní
- 08.12.2010
- Na cestovanie po EÚ stačí občiansky preukaz ...
- 75887 prečítaní
- 31.05.2011
- Príručná batožina – čo do nej zbaliť?
- 113 prečítaní
- 14.06.2022
- Čo si so sebou môžete vziať na palubu lieta ...
- 94 prečítaní
- 22.08.2014
- Objednávam si letenku prvýkrát – čo musím v ...
- 92 prečítaní
- 19.01.2015
- Koľko batožiny si môžem zobrať do lietadla? ...
- 92 prečítaní
- 18.02.2015
- Zistite koľko „proviantu“ a exotického taba ...
- 90 prečítaní
- 31.05.2011
- Príručná batožina – čo do nej zbaliť?
- 453 prečítaní
- 22.08.2014
- Objednávam si letenku prvýkrát – čo musím v ...
- 424 prečítaní
- 18.02.2015
- Zistite koľko „proviantu“ a exotického taba ...
- 420 prečítaní
- 14.06.2022
- Čo si so sebou môžete vziať na palubu lieta ...
- 391 prečítaní
- 19.01.2015
- Koľko batožiny si môžem zobrať do lietadla? ...
- 271 prečítaní