Letecké spoločnosti sa búria proti rozhodnutiu Európskej únie
Nedávno sme vás informovali, že EÚ zavádza pre letecké spoločnosti poplatky za emisie. Ako sme už vtedy avizovali, nie všetkým leteckým spoločnostiam sa to páči.
Prvotné reakcie leteckých spoločností boli také, že klienti to na cenách leteniek nepocítia. Už vtedy mnohí ľudia reagovali, že o tomto tvrdení veľmi pochybujú. Ako prvá vyšla s pravdou von Lufthansa. Náklady na emisie prenesie na svojich cestujúcich tým, že zvýši ceny svojich leteniek. Logické.
Európsky systém obchodovania s emisnými kvótami totiž prišiel s tým, že náklady Lufthansy na tzv. emisné povolenky dosiahnu v roku 2012 približne 130 miliónov eur. Ceny leteniek sa však od nového roka nevzrástli, Lufthansa ich totiž stihla zvýšiť ešte v decembri, či príde aj k ďalšiemu rastu cien leteniek, nie je ešte známe.
Podľa rozhodnutia EÚ majú letecké spoločnosti aj priemyselné podniky od roka 2012 pridelené emisné kvóty, 85 % z nich pre rok 2012 dostali ešte letecké spoločnosti zadarmo, zvyšných 15 % si však musia dokúpiť.
Týmto počinom chce EÚ znížiť emisie v roku 2012 na 97% ročného priemeru z obdobia rokov 2004 – 2006 a v roku 2013 na 95%. Množstvo emisií z medzinárodnej leteckej dopravy sa podľa Bruselu zvyšuje rýchlejšie ako v iných oblastiach.
Proti rozhodnutiu EU sa búrili americké aerolínie a najnovšie aj veľké čínske letecké spoločnosti. Združenie čínskych leteckých prepravcov (CATA) oznámilo, že členovia ich združenia sa do systému obchodovania s emisiami nezapoja. Čínske spoločnosti by totiž vstup do systému podľa výpočtov EU mal vyjsť ročne okolo 95 miliónov eur. EÚ však tvrdí, že ak CATA od rozhodnutia neustúpia, hrozí leteckým spoločnostiam tohto združenia pokuta a dokonca aj zákaz letov do krajín EÚ. Výška pokuty sa môže vyšplhať na sumy niekoľkonásobne vyššie akými by boli samotné náklady spojené so vstupom do systému.
Európska komisia neplánuje svoje pravidlá v oblastí emisií upraviť, ani udeľovať leteckým spoločnostiam výnimky. CATA zastupuje čínske letecké spoločnosti ako Air China, China Souther Airlines, China Eastern Airlines a Hainan Airlines.
Uvidíme, ako sa k rozhodnutiu EÚ nakoniec postavia ostatné spoločnosti a aký dopad to celé bude mať na leteckú dopravu a pre cestujúcich.
Podobné články
- 21.06.2022
- Lacné letenky do desiatok destinácií už od ...
- 1993 prečítaní
- 03.07.2019
- Najnižšie emisie CO2 v EÚ má Wizz Air, je n ...
- 2063 prečítaní
- 26.06.2019
- Preferujete v lete aktívnu dovolenku? Tu je ...
- 2456 prečítaní
- 01.05.2019
- 4 tipy na výlet v Európe počas májového svi ...
- 2561 prečítaní
- 19.12.2018
- Otváracie hodiny počas vianočných sviatkov ...
- 9405 prečítaní
- 31.05.2011
- Príručná batožina – čo do nej zbaliť?
- 292151 prečítaní
- 22.05.2014
- Viete, aké rozmery má mať vaša batožina? ...
- 155719 prečítaní
- 18.02.2015
- Zistite koľko „proviantu“ a exotického taba ...
- 127831 prečítaní
- 16.07.2010
- Ryanair a jeho postup na online check-in ...
- 78007 prečítaní
- 08.12.2010
- Na cestovanie po EÚ stačí občiansky preukaz ...
- 75892 prečítaní
- 31.05.2011
- Príručná batožina – čo do nej zbaliť?
- 101 prečítaní
- 18.02.2015
- Zistite koľko „proviantu“ a exotického taba ...
- 93 prečítaní
- 22.08.2014
- Objednávam si letenku prvýkrát – čo musím v ...
- 87 prečítaní
- 14.06.2022
- Čo si so sebou môžete vziať na palubu lieta ...
- 81 prečítaní
- 19.01.2015
- Koľko batožiny si môžem zobrať do lietadla? ...
- 76 prečítaní
- 31.05.2011
- Príručná batožina – čo do nej zbaliť?
- 439 prečítaní
- 22.08.2014
- Objednávam si letenku prvýkrát – čo musím v ...
- 411 prečítaní
- 18.02.2015
- Zistite koľko „proviantu“ a exotického taba ...
- 406 prečítaní
- 14.06.2022
- Čo si so sebou môžete vziať na palubu lieta ...
- 383 prečítaní
- 19.01.2015
- Koľko batožiny si môžem zobrať do lietadla? ...
- 257 prečítaní